ام بی ای نیوز:
طبیعت اینترنت ایجاب می­کند که برخی محتوا­ها به محض انتشار با شکست مواجه و برخی دیگر بلافاصله پس از انتشار وایرال می­شوند. برای نمونه تصویر برنی سندرز در مراسم تحلیف جو بایدن که نشسته بر روی صندلی، رنج تنهایی را بر خود هموار کرد.

در حالی که بسیاری از افراد ممکن است رمز موفقیت تصاویر و ویدئو­های ویرال را فقط محدود به شانس بدانند اما دو محقق از دانشگاه بوستون به نام­های «چن لینگ» و «جیانلوکا استرینگینی» همراه با هم تیمی های خود از دانشگاه­های انگلیس و آلمان تصمیم گرفتند که کشف کنند ممکن است چه فرمولی برای تولید محتوای وایرال وجود داشته باشد. اعضای این تیم یک شبکه عصبی را برای پیش بینی رمز وایرال شدن یک تصویر یا ویدئو ایجاد کردند که در نهایت به نرخ موفقیت قابل توجه 86 درصدی دست یافت.

محققان در مقاله خود با عنوان «تشریح و موشکافی در جادوی محتوا» موفق به درک و در مقابل فهماندن شاخص­های ویرال شدن محتوای تصویری از طریق هوش مصنوعی به مخاطبان شدند. 50 مورد از محتوا­های تولیدی به این روش وایرال شدند و در عین حال نیمی دیگر به نتیجه مورد نظر دست نیافتند.

در ادامه مشخص شد که محتوا­های وایرال محبوب و پر طرفدار معمولا سه ویژگی مشترک دارند: اولا آن­ها صاحب شخصیت هستند که امکان تمرکز کاربران اینترنت بر رویشان وجود دارد. ثانیا در آن­ها آمار و ارقام به احتمال زیاد به دقت و جزئیات فراوان بیان شده اند. ثالثا این نوع تصاویر یک احساس به شدت مثبت یا منفی را به مخاطب منتقل می­کنند.

نویسنده و محقق معروف، لینگ، در مصاحبه با مجله «اینپوت مگ» گفت که بعید است برای مثال محتوای تصویری یا ویدئویی با ساختاری ضعیف، در مقایسه با یک پرتره کلاسیک با کنتراست بالا و جذابیت فراون در موزه، دوباره به اشتراک گذاشته و ویرال شود.

این به نوعی مثل آن است که بگوییم چرا برخی عکس­ها بیش از بقیه توجه افراد را به سوی خود جلب می­کنند. در پاسخ به این سوال باید بگوییم که آن­ها از ساختاری خوب و قوی برخوردار هستند و واکنش­های احساسی شدیدی را در مخاطب بر می­انگیزند.

به عنوان مثال، تصویر معروف « این خوب است» (This Is Fine) یک سگ کلاه پوش را در دو قاب نشان می­دهد. در دومین قاب با بزرگنمایی شخصیت دو معیار اول رعایت شده اند. علاوه بر این، سگ در حالی با آرامش پشت یک میز با یک فنجان قهوه بر روی آن نشسته است که آتش پیرامونش شعله می­کشد. اذعان او به خوب بودن شرایط، بر افرادی دلالت دارد که محصور در آتش با خود فکر می کنند که همینه که هست، اتقاقیه که افتاده و کاریش نمی­شه کرد (it is what it is). آتش در اینجا استعاره از شرایط سختی است که بر دنیا و محیط اطراف حاکم است.

در نمونه­ ای دیگر، تصویری با عبارت «برادر، درک می­کنم که چه احساسی داری» از فرمت مشابهی برخوردار است. در این تصویر دو مرد را می­بینیم که با در آغوش گرفتن یکدیگر پیام همدلی و همدردی را به مخاطب منتقل می­کنند.

محققان به یک نتیجه دیگر در ارتباط با محتوا­های ویروسی دست یافتند که به نظر می­رسد همه آن­ها را با هم پیوند می­دهد: بسیاری از محتوا­های تصویری ویرال دارای شخصیت­هایی با حالات چهره قوی بوده اند. 84 درصد از محتوا­های بصری محبوب در اینترنت که مورد ارزیابی قرار گرفته اند، «حالت چهره» برچسب کلیدی آن­ها بود. این در حالی است که فقط 38 درصد از محتوا­های تصویری وایرال نشده از این ویژگی مهم برخوردار بودند.

به اعتقاد استرینگینی، در رابطه با تصویر برنی ساندرز که اخیرا دست به دست در اینترنت گشت نیز یک تصویر کلوزآپ با ساختاری خوب از یک شخصیت با حالتی جالب، خنده دار، واضح و مبرهن جلب توجه می­کند. در مورد فاکتور احساسات و عواطف، ساندرز در این تصویر ناخواسته زمان­هایی را به بازدید کنندگان یادآوری می­کند که مجبور شده اند در سرما از خانه خارج شوند.

خوزه جارنو، یک انسان شناس اجتماعی در دانشگاه «کامپلوتنس» مادرید، بر این باور است که توانایی کالبدشکافی دقیق محتوا­های تصویری وایرال «بسیار ترسناک» است زیرا شاید برند­ها در حال حاضر به دانش لازم برای استفاده از توانایی­های بالقوه خود مجهز باشند.


mbanews.ir-مرضیه فروتن

www.designtaxi.com



منبع