سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

سئو (SEO) مخفف عبارت Search Engine Optimization به معنی “بهینه‌سازی موتور جستجو” است. به طور کلی علم و هنر سئو به معنی رتبه گرفتن صفحات وب در موتورهای جستجو مانند گوگل در نظر گرفته می‌شود به دلیل اینکه امروزه اصلی‌ترین روش‌های پیدا کردن محتوای مورد نظر کاربران اینترنت از طریق سرچ و جستجو انجام می‌گیرد. وب‌سایت‌هایی که رتبه‌های بهتر در صفحات موتورهای جستجودارند، همواره کاربران بیشتری را به صفحات خود کشانده و از ترافیک بالاتری برخوردارند.

سئو چیست؟ به قرار گرفتن صفحات یک وب‌سایت در صفحه اول نتایج موتورهای جستجو به صورت طبیعی و ارگانیک گفته می شود که از بهترین نوع بازاریابی و مارکتینگ دیجیتال به شمار می‌رود. روش دیگری که برای قرار گرفتن در صفحه نخست موتور جستجوی گوگل وجود دارد؛ از طریق ‘تبلیغات گوگل’ صورت می‌گیرد. این روش که بر اساس هزینه کلیک (PPC) مخفف pay-per-click محاسبه می‌شود، در صفحه اول موتورهای جستجو در رتبه‌های یک تا چهار، جایگاه وب‌سایت تبلیغاتی را در اول یا آخر صفحه به مدت محدود حفظ خواهد کرد.

انواع سئو شامل چه مواردی است؟

سئو شامل ۳ نوع مختلف است:

سئو تکنیکال چیست؟ به بهینه‌سازی جنبه‌های فنی یک وب‌سایت گفته می شود.

بهینه‌سازی محتوای یک وب‌سایت برای کاربران و موتورهای جستجو

ایجاد دارایی برای یک کسب و کار یا برند. (مانند: نظرات مردم، نشانه‌ها، اعتبارات، شبکه‌های اجتماعی و …)

مزایای سئو

بهینه‌سازی موتور جستجو یکی از اولویت‌های اصلی بازاریابی دیجیتال است و دلیل اصلی آن نیز اولویت سرج در نزد کاربران اینترنت در نظر گرفته می‌شود. هر صفحه یک موتور جستجو شامل لیست وب‌سایت‌های مختلف است، به طور مثال در هر صفحه گوگل ۱۰ وب‌سایت قرار می‌گیرد که هر چقدر رتبه وب‌سایت بالاتر باشد، باعث بیشتر دیده شدن آن می‌شود.

با افزایش ورودی از موتورهای جستجو، همزمان افزایش ترافیک نیز در سایت به وجود می‌آید. به طور مثال با وجود سایت در رتبه‌های نخست گوگل در یک عبارت یا کلمه مشخص و مربوط به کسب و کار، ترافیک سایت می‌تواند حدود ۴۰ تا ۶۰٪ افزایش پیدا کند. این نکته را نیز باید در نظر گرفت که تنها ۲ تا ۳٪ از کاربران موتورهای جستجو به صفجه دوم نتایج وارد می‌شوند، بنابراین حضور وب‌سایت در صفحه اول نتایج گوگل بسیار حائز اهمیت است. به طور کلی افزایش ترافیک سایت نیز از ۳ طریق به کسب و کار کمک می‌کند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

  • فروش محصولات
  • فروش خدمات
  • اطلاعات دیگری که بر اثر تجربه یا علم کسب و کار وجود دارد و مخاطبان به دنبال آگاهی از آنها هستند.

سئو چطور انجام می‌شود؟

موتور جستجویی مانند گوگل از الگوریتم‌های مشخصی برای بررسی شرایط یک صفحه وب استفاده می‌کند. این الگوریتم‌ها نسبت به کلمات و عبارات جستجو شده، تعیین رتبه و جایگاه صفحه مورد نظر را صورت می‌دهند. این الگوریتم‌ها گاها به صورت پیچیده‌ای در هم ادغام می‌شوند و برای دریافت رتبه خوب در صفحات گوگل باید محتوای منتشر شده را با در نظر گرفتن قوانین آنها، منتشر کرد. البته ۳ هسته ارزیابی اصلی را می‌توان برای ارزیابی این الگوریتم‌ّها در نظر گرفت که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

دریافت لینک از سایت‌های دیگر یکی از اصلی‌ترین روش‌های کلیدی افزایش جایگاه وب‌سایت در موتورهای جستجو به شمار می‌رود. این لینک را می‌توان به عنوان یک رای با کیفیت از طرف سایت دیگر به وب‌سایت هدف در نظر گرفت و تاثیر آن بر اعتبار سایت هدف می‌افزاید.

علاوه بر بررسی لینک، موتور جستجو به تحلیل و بررسی محتوای منتشر شده در صفحه وب نیز خواهد پرداخت، سپس جایگاه محتوای منتشر شده را نسبت به کلمه یا عبارت جستجو شده، تعیین خواهد کرد. کیفیت محتوا و همینطور مرتبط بودن آن با کلمات یا عباراتی که مخاطبان به جستجوی آنها می‌پردازند از اصلی‌ترین موارد مهم در سئو به شمار می‌رود.

  • ساختار صفحه وب

سومین مورد ساختار صفحات وب است که با کدهای HTML نوشته می‌شوند. صحیح بودن ساختار کدهای HTML و نوشتن آنها بر پایه سئو از اساسی‌ترین مواردی است که برای ظاهر شدن وب‌سایت در صفحه نتایج، حیاتی و واجب بوده است.

نکته: همه این موارد برای بهینه‌سازی موتورهای جستجو لازم است و هرچقدر صفحات و محتوای درون آنها به قوانین و اساس الگوریتم‌های موتورهای جستجو نزدیک‌تر باشد، جایگاه بهتری در نتایج صفحات موتورهای جستجو حاصل می‌شود.

یادگیری سئو

یکی از بهترین روش‌هایی که می‌توان برای درک این علم در نظر داشت، خواندن متن به جای دیدن ویدیو و گوش دادن است. آخرین اخباری که در مورد سئو منتشر می‌شود، همینطور تحقیق پیاپی، بهترین تمرینی است که می‌توان برای یادگیری آن بکار گرفت. شرکت در ایونت‌ها نیز از اصلی‌ترین مواردی است که باید حداقل یک‌بار در سال انجام شود.

آشنایی و شناخت هرچه بهتر الگوریتم‌های موتورهای جستجو نیز از دیگر مواردی است که برای یادگیری سئو ضروری است. الگوریتم‌ها دائما در حال بروز رسانی هستند. ضمن اینکه این الگوریتم‌ها در زمان‌های مختلف با یکدیگر ترکیب می‌شوند، به همین دلیل باید همواره مورد بررسی و تحلیل قرار بگیرند.

بهترین ابزار سئو

افرادی که اقدام به یادگیری سئو می‌کنند، پس از یادگیری برای بررسی رسد کردن نتیجه‌ها می‌توانند از ابزار زیر استفاده کنند:

یک ابزار رایگان که گزارش ترافیک سایت را فراهم کرده و همینطور کلمات پرکاربرد، صفحات پربازدید و همینطور ایرادات وب‌سایت را به نمایش می‌گذارد.

  • Google Ads Keyword Planner

یک ابزار رایگان دیگر که توسط شرکت گوگل جمع‌آوری شده و برای تبلیغات کلیکی گوگل مورد استفاده قرار می‌گیرد. ضمن اینکه برای تحقیق کلمات کلیدی نیز کاربرد زیادی دارد.

پلتفرم‌هایی مانند MOZ, ahrefs, SEMRUSH, Alexa  و … ابزارهای دیگری هستند که برای آنالیز و بررسی صفحات وب‌سایت بسیار پرکاربرد به حساب می‌آیند.

اکثر شبکه‌های اجتماعی مجموعه آماده‌ای برای سئو به شمار نمی‌روند، اما با ساخت لینک و همینطور ایجاد آگاهی در مورد کسب و کار، می‌توانند برای سئو بسیار مفید در نظر گرفته شوند.



منبع