کمپین های تبلیغاتی، فروش شما را تضمین می‌کنند، اما نه زمانی که همه چیز اشتباه پیش برود. کمپینی موفق است که در آن به جزئیات دقت شود و در کمترین زمان، بیشترین مفهوم را به مشتری برساند، درست مانند اگیلوی! در این مطلب می‌خواهیم بهترین کمپین های تبلیغاتی دنیا را معرفی کنیم که تفاوت برندها را رقم زدند. تا انتها همراه برش باشید.

پیشنهاد می‌کنیم مطلب «استراتژی گاو بنفش چیست؟» را هم بخوانید.

کمپین تبلیغاتی (کمپین بازاریابی) چیست؟

کمپین تبلیغاتی، تلاش‌های استراتژیک یک کسب و کار در جهت ترویج یک هدف خاص در شرکت هستند. علت انجام کمپین تبلیغاتی می‌تواند آگاهی از برند، سوق مشتریان به خرید یا ثبت نام و نصب اپلیکیشن باشد.

عناصر طراحی، CTA‌ها و لندینگ پیج، ایمیل مارکتینگ، همه از جنبه‌های یک کمپین عالی هستند که با هم کار می‌کنند تا یک ایده منحصر به فرد و اصلی را شکل دهند. البته نوع تبلیغات و مفهوم آن هم بسیار در درک مشتری تاثیر دارد، اگر نتوانید پیام خود را به درستی به مشتریان برسانید، اصلا پرا تبلیغ می‌‍کنید و بهترین کمپین تبلیغاتی را تشکیل می‌دهید؟

بهترین کمپین های تبلیغاتی در دنیا

در زیر به چند نمونه از کمپین های تبلیغاتی جهان اشاره می‌کنیم که توانستند تام برند خودشان را از این که هست، معروف‌تر کنند و فروش آن‌ها را چند برابر کنند. با لیست زیر همراه باشید.

نایک (Just Do It)

آیا می‌دانستید که روزی روزگاری، محصولات نایک تنها به دوندگان ماراتن ارائه می‌شد؟ سپس، انقلابی در بخش بازاریابی نایک پیش آمد که چون باید از رقبای خود یعتی پوما و Reebok در فروش کفش ورزشی پیشی می‌گرفتند. بنابراین، در اواخر دهه 1980، نایک “فقط انجامش بده” را ایجاد کرد. یک پویش سراسری در سراسر جهان!

بهترین کمپین تبلیغاتی دنیا

فروش نایک با این کمپین چند برابر شد

در سال 1988، فروش نایک 800 میلیون دلار بود، اما تا سال 1998، فروش از 9.2 میلیارد دلار فراتر رفت. “فقط انجامش بده” کوتاه و شیرین بود اما همه چیز را که مردم هنگام ورزش احساس می‌کردند در برمی‌گرفت. حتی مردم هنوز هم  چنین احساس نیازی را احساس می‌کنند. نمی‌خواهید پنج مایل بدوید؟ فقط انجامش بده! آیا نمی‌خواهید چهار پله بالاتر بروید؟ فقط انجامش بده! این یک شعار است که همه ما می‌توانیم با آن ارتباط برقرار کنیم: تلاش برای پیشبرد اهداف و فراتر گذاشتن پا از گلیم و محدوده امن.

کوکاکولا (Share a Coke)

برندهای بزرگ اغلب تحت فشار قرار می‌گیرند تا زمانی که بسیار بزرگ هستند، کاری اساسی انجام دهند. بنابراین، کوکاکولا برای جلب توجه کاربران خود چه کرد؟ آن‌ها با گذاشتن نام مشتریان بر روی هر بطری از افراد درخواست کردند که نوشابه هم نام خودشان یا کسی که دوستش دارند را بخرند.

کمپین Share a Coke در استرالیا در سال 2011 آغاز شد، زمانی که کوکاکولا هر بطری را با 150 نام از محبوب‌ترین نام‌ها در این کشور شخصی سازی کرد. از آن زمان، ایالات متحده از این روش پیروی کرد و نام‌های اصلی را در جلوی بطری‌ها و قوطی‌های خود با فونت اصلی کوکاکولا چاپ کرد. شما حتی می‌توانید بطری‌های سفارشی را در وبسایت Coke سفارش دهید تا مواردی مانند نام مستعار و نشان دانشگاه و… را درخواست کنید.

کمپین تبلیغاتی کوکاکولا

این کمپین مخالفان و موافقان زیادی داشت. بسیاری از مصرف‌کنندگان مجذوب آن شدند و سریع نوشابه هم نام خود یا دوستانشان را خریدند، در حالی که دیگران می‌گفتند اصلا چه معنی دارد؟ چرا نوشابه را باید اینقدر شخصی کنید؟ پپسی حتی بلافاصله پس از راه اندازی کمپین، چند کمپین ضد تبلیغی علیه کوکاکولا منتشر کرد. با این وجود، کوکا بلافاصله به خاطر آن مورد توجه قرار گرفت.

فولکس واگن (Think Small)

بسیاری از متخصصان بازاریابی و تبلیغات دوست دارند کمپین فولکس واگن به نام “کوچک فکر کن” را استاندارد طلایی بدانند. این کمپین در سال 1960 توسط یک گروه تبلیغاتی افسانه‌ای Doyle Dane & Bernbach (DDB) ایجاد شد و هدف آن پاسخ به یک سوال بود: چگونه می‌توانید تصورات مردم را نه تنها در مورد یک محصول، بلکه در مورد یک گروه کامل از مردم تغییر دهید؟

ببینید، آمریکایی‌ها همیشه تمایل به خرید خودروهای بزرگ آمریکایی داشتند که مانند قایق بود، حتی 15 سال پس از پایان جنگ جهانی دوم، بیشتر آمریکایی‌ها هنوز خودروهای کوچک آلمانی را نمی‌خریدند. بنابراین این تبلیغات فولکس واگن چه کرد؟ درست بر اساس انتظارات مشتریان بازی کرد. فکر می‌کنی من کوچیکم؟ بله من هستم. آن‌ها هرگز سعی نکردند چیزی باشند که نبودند، برای همین موفق شدند.

گوگل (Year in Search)

این قدیمی‌ترین یا شناخته شده‌ترین تبلیغات موجود در لیست ما نیست، اما در طول 9 سال (و هنوز در حال فعالیت) این مدل، قوی‌ترین تبلیغ است. بسیار قدرتمند و بسیار واقعی، حتی فراموش می‌کنید که این یک تبلیغ است، چون درگیر ترین‌ها و صفات تفضیلی می‌شوید و دوست دارید ببینید بیشترین جست‌وجوها در گوگل درباره چه موضوعی بوده است؟

کمپین تبلیغاتی گوگل

 دانستن این اطلاعات از گوگل جالب است

Year in Search در سال 2009 با عنوان “Zeitgeist” آغاز شد، گزارشی کتبی از رایج ترین جستجوهای عمومی گوگل در 12 ماه گذشته. سال بعد، گوگل آن را به یک فیلم 3 دقیقه‌ای تغییر داد. از آن زمان، این یک یادآوری جسورانه و سالانه است که ما چقدر برای اطلاع از اخبار و رویدادهایی که به کل جهان مربوط می‎‌شود، به Google وابسته هستیم.

پپسی (Is Pepsi OK)

استفاده از تایید افراد مشهور در تبلیغات Super Bowl دقیقاً یک روند جدید نیست، اما پپسی در کمپین سال 2019 از ستاره‌های بسیاری استفاده کرد. استیو کارل، لیل جان و کاردی بی در یک ویدیو درباره آیا اینکه پپسی خوب است با هم بحث کردند و در آخر نتیجه را گفتند. Is Pespsi OK هنوز هم از بهترین‌هاست.

اپل (Get a Mac)

در حالی که بسیاری از مبارزات تبلیغاتی عالی اپل انجام شده است، اما این یکی 3 امتیاز مثبت را می‌گیرد. بحث Mac در مقابل PC به یکی از موفق‌ترین کمپین‌های اپل تبدیل شد. این شرکت با کمک این کمپین در سال اول، رشد 42 درصدی سهم بازار را تجربه کرد. این آگهی‌های بازرگانی همه چیزی که مردم باید در مورد محصول MAC بدانند را به صورت هوشمندانه و غیر آشکار به مردم می‌گفت.

کمپین تبلیغات اپل

این دو نفر در تبلیغات تفاوت PC و MAC را به صورت طنز می‌گفتند

تنها به این دلیل که محصول شما کارهای بسیار شگفت انگیزی انجام می‌دهد، نباید آن را به رخ مخاطبانتان بکشید، بلکه باید مزایای استفاده از آن را بیان کنید تا مصرف کنندگان بتوانند خود را در حال استفاده از این محصول تصور کنند. هر چقدر این تصویر در ذهن مخاطب واضح‌تر نقش ببندد، فروش شما افزایش پیدا خواهد کرد.

داو (for Real Beauty)

در سال 2004، تحقیقات Unilever نشان داد که تنها چهار درصد از زنان خود را زیبا می‌دانند. پس از همکاری با Ogilvy و Mather شرکت Unilever کمپین for Real Beauty را راه اندازی کرد و این کمپین میان مردم منفجر شد.

برنامه‌های بحث و گفتگو، مجلات زنان و اخبار تلویزیونی در مورد استانداردهای زیبایی مدرن زنان بحث کردند. این کمپین به مجموعه‌ای از ویدئوهای ویروسی و تبلیغات چاپی تبدیل شد که نگاه همه‎‌ی ما به زیبایی را تغییر داد.

جمع‌بندی

موفقیت در کمپین تبلیغاتی تنها به داشتن یک تبلیغ خوب بستگی ندارد، بلکه باید از ابزارهای مختلفی برای موفقیت آن‌ها استفاده کنید. بهترین کمپین های تبلیغاتی دنیا چاشنی‌های خاصی دارند که در این مطلب به آن‌ها پرداختیم. کمپین‌های دیگری که باید در این لیست بودند را در قسمت نظرات بگویید.