ام بی ای نیوز:
 در قسمت قبل سه مورد از مراحل موردنیاز بازاریابی دیجیتال و برخی چالش‌های اجرایی آن‌ها معرفی شد. در ادامه به معرفی چند مورد دیگر می‌پردازیم.

4. بهبود تجربه دیجیتالِ کاربر (UX)
از ۲۵ سال گذشته که وب توسط تیم برنرس‌لی اختراع شد، شاهد پیشرفت‌های زیادی در خصوص شخصی‌سازی محیط کاربری، افزایش سرعت بارگذاری صفحات و پشتیبانی از دستگاه‌های تلفن همراه هستیم. بنابراین ممکن است تصور شود دانش، مهارت و ابزارهای لازم جهت طراحی مؤثر سفر مشتری و بهبود تجربه کاربری در دسترس کسب‌وکارهای دیجیتال قرار دارد. اما تجربه نشان می‌دهد که اغلب کسب‌وکارها، بسیاری از اقدامات ضروری برای به دست آوردن نتیجه مطلوب در این زمینه را نادیده می‌گیرند.
بهبود تجربه کاربری یک هنر است؛ که با به‌کارگیری بهترین روش‌های طراحی وب‌سایت برای دسکتاپ و موبایل حاصل می‌شود و می‌تواند فروش را بهینه کند. به همین دلیل این امر یکی از مهم‌ترین چالش‌های کسب‌وکارهای دیجیتال است. امروزه وب‌سایت‌های سرشناس فقط بروشورهایی راکد و بی‌جان نیستند، بلکه تجربیاتی هیجان‌انگیز هستند که با طراحی سفر مشتری و مطالب دل‌نشین، مخاطب را به‌سرعت با خود درگیر می‌کنند. در این راه کافی نیست که طراحی سایت را هر چند سال یا حتی هر چند ماه یک‌بار به فراخور موقعیت‌های مختلف به‌روزرسانی کرد، در عوض به‌منظور افزایش فروش باید به‌طور مداوم برای بهینه‌سازی تجربه کاربری سرمایه‌گذاری شود.

5. استفاده از بازاریابی خودکار در ایمیل مارکتینگ
هر کس که با بازاریابی دیجیتال آشنا باشد قطعاً از اهمیت ایمیل مارکتینگ در افزایش درآمد آگاه است. بااین‌حال افراد کمی هستند که با یک رویکرد استراتژیک از قدرت بازاریابی خودکار در ایمیل مارکتینگ بهره ببرند. بسیاری از بازاریابان حرفه‌ای ترجیح می‌دهند سراغ روش کم‌بازده‌تر ولی آسان‌تر بروند، زیرا ایمیل مارکتینگ جنبه‌های فراوانی دارد که نیاز به مدیریت دارند. درنتیجه گسترش یک پلتفرم مناسب برای بازاریابی خودکار این امکان را فراهم می‌کند که علاوه بر اجرای مؤثر ایمیل مارکتینگ، وقت اضافی برای رسیدگی به سایر جوانب بازاریابی نیز فراهم گردد.

6. بهینه‌سازی موتور جست‌وجو (SEO)
بهینه‌سازی موتور جست‌وجو یک روش عالی برای بازاریابی دیجیتال است، زیرا با کمترین هزینه منجر به افزایش ترافیک سایت می‌شود. البته این کار اصلاً آسان نیست؛ چراکه بهینه‌سازی جست‌وجو آنلاین بسیار رقابتی است و گوگل هزاران فاکتور برای رده‌بندی سایت‌ها دارد. در این شرایط ممکن است برخی متخصصان روش‌های جادویی پر ریسکی را به‌کارگیرند که ممکن است کسب‌وکار را به خطر بی اندازد. نکته‌ای که باید در نظر داشت این است که بهینه‌سازی جست‌وجو بسیار تجربی است و از کسب‌وکاری تا کسب‌وکاری دیگر متفاوت است.

7. استفاده از روش‌های خلاقانه و برنامه‌ریزی‌شده برای بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی
همه ما می‌دانیم که رسانه‌های اجتماعی طرفداران بسیاری دارند و علاوه بر کاربران، برای کسب‌وکارها نیز محبوب‌اند. بازاریابی رسانه‌های اجتماعی فرصتی عالی برای کسب‌وکارهاست تا از کاربر به‌عنوان سفیری برای به اشتراک گذاشتن محتوای موردنظرشان استفاده و با کمترین هزینه کسب‌وکارشان را تبلیغ کنند. به همین دلیل بسیاری از شرکت‌ها هرروز محتوای خود را در شبکه‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک، اینستاگرام، لینکدین، پینترست و توییتر به‌روزرسانی می‌کنند. ولی تعداد کمی از این شرکت‌ها استراتژی منسجمی برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی دارند. باید توجه داشت که شبکه‌های اجتماعی به‌سرعت در حال تغییرند و استراتژی مورداستفاده در هر شبکه‌ اجتماعی متفاوت از دیگری است.

8. استفاده از Google Analytics در راستای بهبود نتیجه بازاریابی آنلاین
Google Analytics ابزار فوق‌العاده‌ای است که در عین رایگان بودن گزینه‌های بسیار زیادی برای تحلیل‌های گوناگون دارد. امروزه تقریباً همه کسب‌وکارها برای ارزیابی تأثیر بازاریابی دیجیتال بر فروش و اهداف در نظر گرفته‌شده، به Google Analytics وابسته هستند ولی در اکثر موارد فرصت‌های زیادی در استفاده از این ابزار قدرتمند از دست می‌روند. اولاً اگرچه بیشتر بازاریاب‌ها آشنایی اولیه مناسبی با Google Analytics دارند ولی اغلب از این ابزار به‌صورت سفارشی‌شده برای کسب‌وکارشان استفاده نمی‌کنند؛ درنتیجه ارزش واقعی فعالیت‌های بازاریابی آنلاین را نمی‌بینند. دوم اینکه Google Analytics بیشتر برای بررسی روند بازدیدها و فروش استفاده می‌شود و کمتر برای بررسی تحلیلی سرمایه‌گذاری رسانه‌ای، تغییر در سفر مشتری و پیام‌رسانی برای افزایش فروش مورد توجه قرار می‌گیرد.
اگرچه استفاده از Google Analytics آسان است و گزارش‌های فراوانی دارد ولی در مورد چگونگی استفاده از این گزارش‌ها در بهبود بازاریابی دیجیتال توضیحی نمی‌دهد. درنتیجه برای استفاده بهینه از این ابزار لازم است سؤال صحیح پرسید و در جای صحیح به دنبال پاسخ گشت.

9. افزایش بازگشت سرمایه با استفاده از Google Adwords
شرکت‌های مختلف برای افزایش مشتری به‌صورت مرسوم از Google Adwords استفاده می‌کنند. اما گاهی اوقات استفاده از این ابزار چندان آسان نیست. به همین دلیل توصیه می‌شود در این راه قدم‌های زیر در نظر گرفته شود:
– شناسایی و انتخاب عبارت‌های کلیدی
– تعیین هدف برای جست‌وجوهای پولی
– بهبود ساختار کمپین
– بهبود اهداف کسب‌وکار
– بهبود خلاقیت در پیشنهاد‌ها
– اصلاح توزیع بودجه
– بهینه‌سازی جست‌وجوی پولی به‌منظور افزایش بازگشت سرمایه

مترجم: علی خزیمه
www.smartinsights.com



منبع