ام بی ای نیوز: 
بیش از پنجاه‌درصد کسب‌وکارها استراتژی یکپارچه و مشخصی برای بازاریابی دیجیتال ندارند. بیشتر افراد در ابتدای راه سردرگم هستند و برای پیدا کردن استراتژی مناسب، از گشتن در فضای نت شروع می‌کنند که در این راه غالباً وقت و پول خود را هدر می‌دهند. بااین‌حال همه سؤال‌های مشابهی دارند؛ از کجا باید شروع کرد؟ چه مراحلی باید طی شود؟ و چه ابزارهایی موردنیاز است؟
در تلاش برای یافتن پاسخ سؤالات بالا، در این مطلب سعی‌ شده است مراحل مورد نیازِ بازاریابی دیجیتال موفق، مختصراً بررسی شود.

1. ایجاد طرح مناسب برای افزایش فروش از بازاریابی آنلاین

بدون نقشه‌ی راه قابل‌اطمینان، قطعاً موفق نخواهید شد. درحالی‌که این روزها اهمیت بازاریابی دیجیتال بر کسی پوشیده نیست، تحقیقات نشان می‌دهد نزدیک به نیمی از کسب‌وکارها استراتژی دیجیتال مشخصی ندارند. نبود شفافیت در بازاریابی دیجیتال به این معنی است که یا اهداف مشخصی برای این کار در نظر گرفته نشده یا شاخص‌های مناسبی جهت بررسی عملکرد (KPIs) آن تعریف نگردیده است. در این شرایط ممکن است شما در تاکتیک‌های اشتباهی سرمایه‌گذاری کنید و درنتیجه از رقبا عقب بمانید.
به‌منظور ایجاد یک برنامه عملی برای رشد کسب‌وکارتان می‌توانید از سیستم برنامه‌ریزی RACE استفاده کنید. این سیستم که بر پایه سعی و خطا تهیه و توسط گروه smartinsights توسعه یافته است، مراحل ایجاد یک برنامه مناسب را به شکل زیر توضیح می‌دهد:

-تهیه برنامه
-ایجاد آگاهی، تقاضا و جذب هدفمند بازدیدکنندگان به سایت
-تعریف سفر مشتری در جهت اهداف خود
-متقاعد کردن انتظارات کاربر به‌منظور تبدیل کاربر به مشتری
-ایجاد ارزش مشتری طولانی‌مدت با استفاده از بازاریابی رسانه‌های اجتماعی و ایمیل

2. راه‌اندازی سریع کمپین بازاریابی

هدف از راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی، درگیر کردن مخاطب با کسب‌وکارتان است. با توجه به اینکه گزینه‌های زیادی برای دسترسی به مخاطبان در فضای آنلاین وجود دارد، باید در نظر داشته باشید که بودجه کمپین را در جایی مصرف کنید که بیشترین تفاوت را ایجاد کند. باید توجه کنید که ادغام تکنیک‌های مختلف ارتباطات به رشد شما کمک خواهد کرد. در راستای راه‌اندازی یک کمپین تبلیغاتی موفق می‌توانید مراحل زیر را در نظر داشته باشید:

-تعیین اهداف مشخص و پیگیری آن‌ها از طریق تحلیل داده‌ها
-تعریف مخاطبان هدف
-ایجاد سلسله پیام‌های شفاف به‌منظور هدایت مخاطب به محتوای برند
-بررسی و انتخاب رسانه مناسب برای اجرای کمپین
-ایجاد همبستگی مناسب بین کانال‌های دیجیتال و غیر دیجیتال کمپین

3. مبارزه از طریق بازاریابی محتوا

بازاریابان پتانسیل‌های بازاریابی محتوا را دوست دارند! چراکه با استفاده صحیح، این روش می‌تواند سایر حوزه‌های بازاریابی جاذبه‌ای ـ مثل بهینه‌سازی موتور جستجو، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و ایمیل مارکتینگ ـ را نیز تقویت کند. پژوهش‌ها نشان می‌دهند بازاریابی محتوا بهترین روش برای افزایش فروش است. بااین‌حال این کار بسیار ساده است. برای به دست آوردن نتایج مطلوب کافی است با برنامه‌ریزی مناسب و اقدام منظم، محتوایی تولید کنید که آگاهی، آشنایی و تمایل به خرید را برای برند شما به همراه داشته. محتوای مناسب باید منحصربه‌فرد، قابل اشتراک‌گذاری و ارزشمند باشد. به‌طور خلاصه می‌توان اهداف ضروری که در بازاریابی محتوا باید دنبال شود را به شکل زیر بیان کرد:

-ایجاد محتوای برجسته، جذاب و قابل اشتراک‌گذاری
-بهینه‌سازی موتور جستجو به‌منظور نمایش محتوای موردنظر در صفحه اول جستجوی گوگل
-شناسایی نیاز مخاطب
-استفاده از محتوا به‌منظور تبدیل مخاطب به مشتری و فروش محصول
-به‌کارگیری خلاقیت در تولید محتوایی که مخاطب را تحریک کند
-تهیه طرح جامع و برنامه زمانی مشخص برای تولید محتوا
-برنامه‌ریزی برای توزیع یکپارچه محتوا در رسانه‌ها
-استفاده از اینفلونسرها برای افزایش به اشتراک‌گذاری محتوا
-ارزیابی بازگشت سرمایه از طریق تحلیل‌ها و تحقیقات

مترجم: علی خزیمه
www.smartinsights.com



منبع